Internetverbinding herstellen

Je bent hier:Home-Handleidingen-Internetverbinding herstellen
Internetverbinding herstellen 2017-07-19T12:49:58+00:00

Internet valt weg: Hoe herstel je de internetverbinding?

Wat is vervelender dan dat je net achter je computer zit. Hij is eindelijk opgestart en dan doet je internetverbinding het niet meer. Of je bent net aan het chatten op facebook of een film aan het kijken op internet en je internet verbinding valt uit. Internetverbinding oplossen kan frustrerend zijn. In plaats van wanhopig op F5 te blijven drukken kunt u het probleem beter systematisch aanpakken. Hier zijn enkele manieren waarop u kunt het probleem vaak op kunt lossen en de oorzaak kunt vinden.

Als allereerst (en dat is een tip die ik nagenoeg iedereen geef die mij opbelt met computerproblemen) start je je computer opnieuw op. Hierdoor worden alle programmas , services, Windows zelf en instellingen opnieuw geladen.

Zorg ervoor dat u nu eerst de fysieke internetverbinding controleert voordat je te diep in het opsporen van het probleem in de computer zelf duikt. Iemand kan per ongeluk tegen de router of modem aangelopen zijn en zo de stroomkabel of Ethernet-kabel eruit getrokken hebben wat het probleem kan hebben veroorzaakt. Check dus of je modem er router goed aangesloten zijn en of ze beide aanstaan. Als je toch langs de apparaatjes loopt trek dan meteen bij beide even kort de stroomstekker eruit zodat ze beide opnieuw opstarten. Wie weet lost dit je probleem al op. Let op dat het opstarten tot 1 minuut kan duren, dus wacht 1 minuut voor je verder gaat.

Een van de eerstvolgende dingen om te proberen als je internetverbinding niet (goed) lijkt te werken is de ping-opdracht. Open een Command Prompt venster van het menu Start (zoek naar CMD) en voer een ping commando uit. Bijvoorbeeld ping google.com.
ping.google.com

Dit commando stuurt een aantal pakketten naar het adres dat u opgeeft. De webserver reageert op elk pakket dat wordt ontvangen. In het bovenstaande plaatje, kunnen we zien dat alles prima werkt – er is 0% packet loss en de tijd die elk pakket neemt is vrij laag.

Als u pakketverlies heeft (met andere woorden, als de web server die u pingt niet reageert op uw pakketjes), kan dit duiden op een netwerkprobleem. Ook als de webserver veel langer neemt om te reageren op een aantal van uw pakketten, kan dit duiden op een probleem met het netwerk (internetverbinding of met hun servers). Bij google zal dit nagenoeg nooit het probleem zijn, vandaar dat we hen pingen. Dit probleem kan dus met de website zelf (waarschijnlijk als hetzelfde probleem zich niet voordoet als je andere websites pingt bijvoorbeeld megadownloads.nl), met uw internet service provider, of op uw netwerk (bijvoorbeeld een probleem met uw router).

Als u problemen ondervindt toegang tot websites en ping lijkt correct te werken, is het mogelijk dat een (of meer) websites problemen ondervinden aan hun zijde. Anderzijds kunnen er dan problemen zijn met je computerinstellingen. Hier komen we zo op terug.

Het is mogelijk dat er een probleem is tussen uw computer en het pad die het moet nemen om naar servers van de website te gaan. U kunt gebruik maken van het traceroute commando (bijvoorbeeld tracert google.com) te traceren van de route die pakketten nemen om naar het adres van de website te gaan en om te kijken of er op deze weg problemen zijn. Echter, als er problemen zijn, kun je niet veel meer doen dan wachten tot ze worden opgelost door ISPs en andere internet bedrijven.

tracert

Als u problemen ondervindt met een verscheidenheid van websites, kunnen zij worden veroorzaakt door uw modem of router. De modem is het apparaat dat communiceert met uw internet service provider, terwijl de router de verbinding deelt tussen alle computers en andere apparaten (telefoons, ipads etc) in uw netwerk (huis). In sommige gevallen kan het modem en router hetzelfde toestel zijn.

Neem een kijkje op de router. Als groene lampjeserop knipperen, dan is het normaal en geeft het netwerkverkeer, dit kan alsnog alleen lokaal verkeer zijn dus u zult goed moeten kijken of er bijvoorbeeld ergens een lampje internet oid knippert. Als u een vast, knipperend oranje licht ziet, dat geeft over het algemeen aan dat er een probleem is. Hetzelfde geldt voor de modem – een knipperend oranje licht geeft meestal een probleem aan.

Als de lampjes aangeven dat er een probleem is dan, koppelt u ze allemaal los steekt ze opnieuw erin (doe dit 1 voor 1 anders dan vergeet je waar ze horen) als laatste trek je de stroomstekker eruit en doet die erin. Dit is net als wanneer je de computer opnieuw opstart. U kunt dit ook proberen als alle lampjes normaal knipperen, dit lost soms het probleem op. Net als bij Windows-computers. Houd er rekening mee dat het kan dat uw modem een paar minuten de tijd neemt om opnieuw verbinding met uw Internet-provider te leggen.

Als u nog steeds problemen ondervindt, moet u mogelijk de fabrieksinstellingen van uw router resetten. Dit geeft wel het probleem dat je je router opnieuw moet instellen en beveiligen. Als je dit nog nooit gedaan hebt raden wij af om dit zomaar zelf te doen! Om te testen of het probleem bij je router ligt kunt je je computer of laptop met een Ethernet-kabel (vaak dezelfde als die van je modem naar je router loopt, als je een losse modem en router hebt) rechtstreeks aansluiten op modem. Als de verbinding nu wel goed werkt, dan is duidelijk dat de router is dat je problemen veroorzaakt. Werk de verbinding niet, dan moet je contact opnemen met je internet leverancier en melden dat je de modem direct op je computer hebt aangesloten en opnieuw hebt opgestart en dat hij nog steeds niet werkt.

Problemen met 1 computer in je netwerk

Als je alleen ervaart problemen met de internetverbinding op 1 computer in uw netwerk, is het waarschijnlijk dat er een software probleem is met de computer. Het probleem kan worden veroorzaakt door een virus of malware of een probleem met een bepaalde browser.

Doe een antivirus scan op de computer, bijvoorbeeld met de gratis AVG antivirus en probeer het installeren van een andere browser (bijvoorbeeld Firefox of Google Chrome) en test de toegang tot die website in de nieuwe broweser. Als dit werkt dan ligt dan kunt u uw (oude) browser geinstalleren, de computer opnieuw opstarten en de browser opnieuw installeren. Hierna zal de browser het vaak weer doen. Er zijn tal van andere software die van de problemen de oorzaak kunnen zijn, waaronder een verkeerd ingestelde firewall.

DNS Server Problemen

Wanneer u probeert toegang te krijgen een website bijvoorbeeld Google.com, dan raadpleegt de computer zijn DNS-server en vraagt om Google.com ’s IP-adres. De standaard DNS-servers voor uw netwerk worden geleverd door uw internet service provider, en ze kunnen soms problemen ondervinden.

U kunt proberen toegang te krijgen tot een website op het IP-adres direct, om zo de DNS-server te omzeilen. Probeer dit adres in de adresbalk van uw brower om rechtstreeks naar Google te gaan:

http://74.125.224.72
Als deze directe-IP-adres methode werkt, maar u nog steeds geen toegang tot google.com heeft, is het een probleem met de DNS-servers. In plaats van te wachten op uw internetprovider om het probleem op te lossen, kunt u proberen met behulp van een derde partij DNS-server als OpenDNS of Google Public DNS aan de slag te gaan. Ook is het verstandig de DNS bestanden op uw eigen computer op te schonen. Dit is sowieso raadzaam in het proces op zoek naar het probleem.

IpConfig gebruiker om DNS te legen

Om de DNS lijst in uw eigen computer op te schonen gaat u als volgt te werk:
Houd de Windows-toets ingedrukt en druk op “R”
Dit zal het run.exe menu openen met beheerdersrechten

Typ “cmd” en druk op “enter”

– Typ “ipconfig / release” en druk op “enter”

– Typ “ipconfig / flushdns” en druk op “enter”

– Typ “ipconfig / renew” en druk op “enter”

Start vervolgens de router opnieuw op (stroom eruit en weer erin stoppen).

Vaak het enige wat je kunt doen wachten op uw internet service provider om het probleem dat bij hen ligt op te lossen als het opnieuw opstarten van computer en modem en router en het downloaden van een nieuwe browser geen zin heeft.

Als u problemen ondervindt, kunt u altijd proberen te bellen naar uw internet service provider – u betaalt ze voor deze dienst, immers. Zij zullen ook in staat zijn om u te vertellen of het een probleem is dat andere gebruikers ook hebben – of dat het een probleem is aan uw kant (en u vaak ook verder op weg kunnen helpen, al is mijn ervaring dat 90% niet verder komt dan het opnieuw opstarten van de computer).