Weet je al wat je zoekt? Probeer onze zoekfunctie!
Zoeken in: Downloads Vraag / Antwoord

Windows Admin Account activeren / maken

Administrator account in Windows vista en Windows 7 maken


Een administrator account is een gebruikersaccount waarmee u wijzigingen kunt aanbrengen aan uw Windows installatie (computer) die van invloed zijn voor andere gebruikers. Met het account kun je beveiligingsinstellingen wijzigen, software installeren en hardware, en toegang tot alle bestanden op de computer. Beheerders kunnen ook wijzigingen aanbrengen in andere gebruikersaccounts.

Bij het instellen van Windows, zult u gevraagd worden om een gebruikersaccount te maken. Dit account is een administratoraccount waarmee u het instellen van uw computer en alle programma's die u wilt gebruiken te installeren. Er is overigens een verschil met het echt administrator account. Deze is verborgen, maar heeft als voordeel dat je niet alle wijzigingen apart nog moet goedkeuren.

Het account is aangemaakt in Windows 7 of Vista, maar aangezien het niet standaard ingeschakeld is kan je het niet gebruiken. Als u bijvoorbeeld een probleem wilt oplossen waarbij er iets moet worden uitgevoerd als beheerder, kunt u dit account inschakelen met een simpel commando.

Opmerking: Je moet deze account niet gebruiken voor iets anders dan het oplossen van problemen. Als je dit account als standaard account gebruikt heb je grote kans dat je in de loop der tijd (per ongeluk) wijzigingen aanbrengt die je Windows installatie schaden!.



Ingebouwd administrator account inschakelen

Eerst moet u een opdrachtprompt in administrator modus uitvoeren door te zoeken (via het zoekvlak in het startmenu) naar ´CMD´ en hier met de rechtermuisknop te klikken en te kiezen voor "Als administrator uitvoeren" (of gebruik de toetsencombinatie Ctrl + Shift + Enter als CMD geselecteerd staat)
Als administrator uitvoeren

Typ nu het volgende commando´s:
net user administrator pwd ( pwd = een wachtwoord dat je zelf moet kiezen)
net user administrator /active:yes (let op dat je niet teveel spaties typt)
Admin account maken

U ziet nu een bericht dat de opdracht met succes is afgerond. Log uit, en je zult de Administrator-account nu zien als een keuze als je je computer opstart.

Ingebouwd administrator account uitschakelen

Zorg ervoor dat u aangemeld bent als uw normale gebruikersaccount, dus niet met de administrator account en open vervolgens een beheerder modus opdrachtprompt zoals hierboven uitgelegd. Typ de volgende opdracht:
net user administrator /active:no

De beheerdersaccount wordt nu uitgeschakeld, en zult u niet meer zien bij het inloggen.